Was geschah in den Schlafzimmern der Vorzeit?

Onanie bevorzugt
Genesis 38

Er
, der Sohn Jehudas stirbt. Nach den Gesetzen der Torah ist es die Pflicht seines jüngeren Bruders, Onan, die Leviratsehe an seiner Schwägerin zu vollziehen (in einem Stammessystem ist der Bruder bei einem Todesfall verpflichtet, die Ehefrau zu heiraten, um den Familiennamen weiterzuführen). Onan verweigert sich dem und weist sie in aggressiver Weise zurück.

Nach Ansicht der Redaktoren des TaNaKh verweigert sich Onan, weil er nicht will, dass seine Söhne nach seinem älteren Bruder benannt werden. Die Pflicht der Leviratsehe ist nicht bindend und trotzdem wird Onan nach seiner Verweigerung bestraft und stirbt
. An späterer Stelle wird überliefert, dass er nicht wegen seiner Verweigerung bestraft worden sei, sondern weil er seinen Samen verschwendet habe. Die Sünde wurde ausschließlich ihm angerechnet. Er gelangte dadurch zu solch zweifelhaftem Ruhm, dass das "Patent", welches er erfunden haben soll, nach ihm benannt worden ist, und bis heute ist die Onanie ein Synonym für das "manuelle Vergnügen" (obwohl die ursprüngliche Bedeutung des Wortes sich auf generell verloren gegangene Samen bezieht, was auch beim Geschlechtsverkehr möglich ist).

Natürlich ist es unwahrscheinlich, dass Onan als erster Mensch überhaupt so etwas wie Onanie trieb. Wie bereits erwähnt ist Lilith dafür bekannt, dass sie den "vergeudeten" Samen von Adam und seinen Nachkommen stielt. Unter diesen Umständen ist die Sünde nicht ausschließlich ihm anzurechnen. Warum wird er dann als erster bekannt, der diese Sünde begangen hat? Unterschied sich seine Methode, seinen Samen zu vergeuden, von der Methode der übrigen Männer?

Onan konnte sich mit einer anderen Frau oder zusätzlich zu seiner Schwägerin, mit der er verpflichtet war, die Leviratsehe zu vollziehen, mit einer zusätzlichen Frau vermählen. Aber er entschied sich von all dem gänzlich zu entziehen. Die Tatsache, dass Onan seine sexuelle Aktivität lieber auf ganz und gar absonderliche Art und Weise – nur nicht auf dem gängigen Wege, indem er mit einer Frau schläft – auslebt, wirft einige Unklarheiten und offene Fragen auf bezüglich der Wahrheit, die hinter dieser vage überlieferten Geschichte steckt.

Talmud Bawli - Masekheth Jewamoth 34b


Surely Tamar1 conceived from a first contact! The other answered him: Tamar exercised friction with her finger;2 for R. Isaac said: All women of the house of Rabbi who exercise friction3 are designated Tamar. And why are they designated Tamar? — Because Tamar exercised friction with her finger. But were there not Er and Onan?4 — Er and Onan indulged in unnatural intercourse.

An objection was raised: During all the twenty-four months5 one may thresh within and winnow without;6 these are the words of R. Eliezer. The others said to him: Such actions are only like the practice of Er and Onan!7 -Like the practice of Er and Onan, and yet not [exactly] like the practice of Er and Onan: ‘Like the practice of Er and Onan’, for it is written in Scripture, And it came to pass, when he went in unto his brother's wife, that he spilt it on the ground;8 and ‘not [exactly] like the practice of Er and Onan’, for whereas there it was an unnatural act, here it is done in the natural way.

[The source for] Onan's [guilt] may well be traced, for it is written in Scripture, That he spilt it on the ground;8 whence however, [that of] Er?-R. Nahman b. Isaac replied: It is written, And He slew him also,9 he also died of the same death.10

[The reason for] Onan's [action] may well be understood, because he knew That the seed would not be his;8 but why did Er act in such a manner? — In order that she might not conceive and thus lose some of her beauty.

Our Rabbis taught [The woman also] with whom [a man shall lie],11 excludes a bride;12 so R. Judah. But the Sages say: This excludes unnatural intercourse.

Said Hon son of R. Nahman to R. Nahman: Does this imply that R. Judah is of the opinion that the Torah had consideration for the bride's make-up?13 — The other replied: Because no woman conceives from her first contact —14 On what principle do they differ? — The Rabbis are of opinion that ‘carnally’11 excludes the first stage of contact, and ‘with whom’11 excludes unnatural intercourse; but R. Judah is of the opinion that the exclusion of unnatural intercourse and the first stage of contact may be derived from ‘carnally’.11 while ‘with whom’11 excludes a bride.

When Rabin came15 he stated in the name of R. Johanan: A woman who waited ten years after [separation from] her husband, and then remarried, would bear children no more. Said R. Nahman: This was stated only in respect of one who had no Intention of remarrying: if, however, one's intention was to marry again she may conceive...

Im Schulchan Arukh (Even haEser 23) lesen wir: ...“it is forbidden to release semen for no purpose and this is as serious a sin as any in the Torah… those who masturbate… and release semen, not only is it a serious sin… but it is as though they’ve killed a human being"...

It must be said that masturbation is also a Jewish law like any other Jewish law: while it must be observed, it is recognized that it was given to human beings who can fall prey to normal, human failings. If we were all able to perfectly observe every commandment of the Torah, there really would be no purpose in the exercise as we’d all be “there” before we start. Just like school is for imperfect, immature students (perfect children would be wasting their time there, wouldn’t they?), so the Torah was given to real, imperfect Jews.

What’s important is that a person should try to improve (and when we perfect one area, we move on to another, more difficult problem). As long as someone’s making a good effort and, from time to time, can claim some successes, he can say he’s trying to live up to Torah morality and he has a right to join the “fraternity” of conscientious Jews.

*[The source for the prohibition of wasting seed is Talmud Niddah 13b, where it is derived from the sixth Commandment (Lo Tin’af); see Rif Shabbos Ch.14 (p.78 in the standard editions) and Rashi on it. The subject is treated in Maimonides’ code in Issurei Biah 21:18, and in Shulchan Aruch Even ha-Ezer 23:1. See also Talmud Yevamos 34b, particularly on the sin of Er snd Onan (Gen. 38:7-10).]
Q.:
Masturbation and Wasting Seed

עֵר אוֹנָן

glbt-ta / haGalil onLine 07-12-2003

 


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In 2003:

 


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